God jul fra Ståle!

En blokkuavhengig og litt bekymra julehilsen.

20. desember, 2018

Når viktige og vanskelige beslutninger skal tas, blir forskjellen tydelig mellom de som synes det viktigste er å skape et best mulig lokalsamfunn for alle, og de som bryr seg mest om hvordan de selv fremstår og hvilke partier de samarbeider med.

Anstendighet og ansvarlighet er kvaliteter man ønsker å forbinde politikere med. Høstens siste bystyremøte kan dessverre ikke kalles et eksempel på dette. Den langvarige skolesaken i Drammen endte med en parodi av en sluttspurt hvor enkelte aktører byttet standpunkt opptil flere ganger, og ble til slutt avgjort på tragikomisk vis. Komisk for pressen og folk som ikke bor her – tragisk for barna og familiene som saken berører.

Miljøpartiet de Grønne er et blokkuavhengig parti, og akkurat nå det eneste partiet i Drammen som tør å samarbeide på tvers av konstruerte politiske skillelinjer for å lage de beste løsningene for innbyggerne i Drammen. For oss er det viktigste å holde det vi har lovt alle som stemte på oss – ikke hvem vi samarbeider med for å oppnå det. For oss er grønt viktigere enn rødt og blått. Målet er viktigere enn venstre eller høyre. Og vi tror at evne til samarbeid på tvers av utdaterte skillelinjer er den eneste måten for å gjenoppbygge tilliten til systemet og lokaldemokratiet.

Vedtaket i Bystyret 18.12 har satt skolebehovsplanen i spill. Man har nå fattet et vedtak som fortsetter å skape konflikt og ikke løser situasjonen for Marienlyst på mellomlang sikt. De Grønne er for å bygge ny Ungdomsskolen på Åskollen, men mener det er meningsløst å sette opp disse planene mot en ytterst nødvendig utviding av Marienlyst. En ny skole på Åskollen vil ha en rolle å spille ved at Svelvik og Drammen slår seg sammen i 2020.

Marienlyst var for liten den dagen den ble bygget, og planene som nå foreligger med en kostnadsramme på 100 millioner er å anse som ytterst nødvendig for å dekke prekære behov, selv ved bygging av ny Åskollen skole.
Bygging av ny Åskollen skole vil ta fire-fem år, ifølge Drammen Eiendom. Det er derfor unødvendig å sette disse skolene opp mot hverandre.

Arbeiderpartiet har forsøkt å late som ny Åskollen Skole står klar allerede i 2021. Det er faktisk helt useriøst, og å holde velgere for narr.
Bare det faktum at en nedskalert utbygging av Marienlyst som er ferdig regulert, og hvor kommunen besitter tomt først lar seg gjennomføre ferdigstilt i 2021, viser hvor fullstendig skivebom disse løftene var. Det bør man nå innrømme.

På Åskollen finnes verken tomt, reguleringsplan eller arkitekttegninger. Det er altså ikke mulig å ”bygge nå”, som enkelte hevder.
De Grønne har sagt det samme hele tiden: en ny skole står ikke klar før i 2024/25. Det er derfor særdeles viktig å bygge ut Marienlyst før dette.

Nok en gang: Vi i de Grønne ønsker utbygging av begge skoler. Vi må ruste oss for fremtiden, ikke nok en gang havne bakpå i planlegging av skolekapasiteten. Mitt parti har sagt nøyaktig det samme hele tiden: Ja til Åskollen på litt lengre sikt, men vi fatter en bindende avgjørelse her og nå, og setter i gang prosessen nå, og ja til en nedskalert utbygging av Marienlyst nå med en gang.

Jeg tror velgerne er lei av politikere som famler i mørke. De er lei av politikere som er så redd for å ikke bli gjenvalgt at man snakker alle etter munnen. De er møkk lei av politikere som skvetter høyt og mister mål og mening hver eneste gang de møter en naboaksjon.

Miljøpartiet de Grønne har bevist gjennom denne fireårsperioden – i hele Norge – at vi ikke er redde for å stå for det vi mener og holde det vi har lovt. Det blir naturligvis ofte upopulært blant de som foretrekker en annen type politikk og andre løsninger for samfunnet. Sånn er demokratiet. Men i motsetning til en del andre partier så tør vi å stå i stormen. Det er tydeligvis uvant for mange – men det er det eneste redelige og riktige, slik vi ser det. Det er bedre å bli sterkt mislikt for at du holdt løftene dine, enn å bli middels godt likt for at du bytter standpunkt etter hva som er mest populært til en hver tid – mener vi.

Over nyttår går vi inn i dette kommunestyrets siste halvår. Vi lover å jobbe så hardt vi kan for å gjennomføre mest mulig av det vi gikk til valg på for tre år siden. Dette kan du ettergå oss på ved å lese programmet som kan lastes ned her på hjemmesida vår. Dersom du mener at vi bryter løfter, fører folk bak lyset eller vender kappen etter vinden – så håper vi at du sier høyt og tydelig fra!
Vi mener at vi ikke gjør det og at vi kan gå ut av denne bystyreperioden med hodet høyt hevet.

På vegne av hele MDG Drammen, Nedre Eiker og Svelvik ønsker jeg deg en god, grønn og blokkuavhengig jul og et fabelaktig nytt år!

PS Har du lyst til å bli med i det grønne prosjektet? Du er hjertelig velkommen! Gi en lyd på skjemaet under, så tar vi kontakt.