Sånn stemmer du på De Grønne

• Finn ditt stemmelokale:
    • Forhåndsstemming – åpent fra 26.08 – 06.09:
      • Torget i Mjøndalen, Bylaben i Svelvik, Kiwi XL Åssiden, Konnerud, Strømsø torg, Rådhuset i Drammen
    • Valgdagen 09.09
      • Berger skole, Berskaughallen, Bragernes Menighetshus, Drammenshallen, Eknes idrettshall, Fjellhallen, Gulskogen skole, Konnerudhallen, Mjøndalshallen, Skogerhallen, Solberghallen, Steinberg skole, Strømmhallen, Tangen Skole, Ørenhallen, Åsen skole, Åskollen skole (gymsalen)
  • Når du skal stemme må du ha med deg legitimasjon. Dette er tilstrekkelig selv om du ikke har med valgkortet du har fått i posten tidligere.
  • Har du ikke legitimasjon med bilde, får du ikke avlagt din stemme.
  • Inne i stemmeavlukket finner du lister til alle partiene som stiller til valg. Stemmesedlene for kommunestyrevalget er rosa, mens for fylkestingsvalget er stemmesedlene blå.
  • Velg den rosa lista til Miljøpartiet De Grønne og den blå lista til Miljøpartiet De Grønne.
  • Partiene setter opp kandidatene på listen i den rekkefølgen de ønsker. Du kan likevel påvirke rekkefølgen, gjennom å sette et kryss utenfor den eller de kandidatene du ønsker å stemme på. Klikk her for å se hele vår kandidatliste i Drammen.
  • Ved kommunestyrevalg kan du også gi personstemme til en annen person på listen. Du kan også gi en «slengerstemme», som vil si at du fører opp kandidater på et annet parti som du ønsker å gi personstemme til. Dersom du fører opp «slengerstemme», vil partiet du stemmer på tape tilsvarende antall listestemmer. Du kan altså stemme på De Grønne, men gi slengerstemme til person(er) på lista til et annet parti. Husk at vi i De Grønne da taper tilsvarende antall stemmer. På samme måte kan du også stemme på et annet parti, men gi slengere til en av våre kandidater.
  • Når du har fylt ut stemmesedlene går du til en valgfunksjonær for å få stempel, før din stemmeseddel puttes i valgurnen.