Fotocredit:

22. august, 2023

Ja til byvekstavtale for et bedre buss- og sykkeltilbud i Drammen!

MDG ønsker å få plass en byvekstavtale med bompenger, fordi:

  1. Det må bli billigere og enklere å ta bussen; hyppigere avganger på flere strekninger. Da trenger vi penger som en avtale med staten – en byvekstavtale – vil gi. En slik avtale er et spleiselag mellom stat, fylke, kommuner og bilister som sikrer finansiering av busstilbudet.
  2.  

  3. Uten bompenger vil vi heller ikke få pengene vi trenger til å få et bedre tilbud for de som reiser kollektivt, sykler og går. I dag har man klart å holde billettprisene på et lavt nivå som følge av belønningsordninger fra staten, men disse utløper i 2025. Om vi ikke får en ny avtale på plass risikerer vi kutt i tilbudet og dyrere priser.
  4.  

  5. Veitransporten står for nesten halvparten av utslippene i Drammen. I tillegg er det i sentrale områder av kommunen så høy luftforurensing at det er helseskadelig å bo der hvis du har astmaproblemer. Det mest effektive tiltaket for å redusere trafikken er å gjøre det dyrere å kjøre bil, samtidig som vi bygger ut kollektivtilbudet slik at man har et reelt alternativ til bilen. Derfor trenger vi en avtale med bompenger.
  6.  

  7. Næringslivet ønsker en byvekstavtale med bompenger – det har både Næringsforeningen i Drammensregionen og NHO Viken Oslo uttalt. Bedriftene ser at de investeringene Drammen trenger i samferdselsinfrastruktur for å bli en attraktiv by for bolig- og næringsutvikling uteblir uten byvekstavtale.
  8.  

  9. Drammen har vedtatt en ambisiøs sykkelplan for å sikre et trygt og sammenhengende sykkelveinett i kommunen. Uten en byvekstavtale blir det veldig krevende å finansiere utbygging av flere sykkelveier. Det skal være trygt å sykle i Drammen, enten man er åtte eller åtti år gammel. Det er det ikke i dag, derfor trenger vi en byvekstavtale for få fart på sykkelveiutbyggingen.
  10.  

Vi får ingen byvekstavtale uten bompenger. Da får vi heller ikke nødvendige midler til å gjøre noe med trafikk, forurensing og byutvikling. MDG er garantisten for en byvekstavtale med bompenger, og for et bedre tilbud for dem som reiser med bussen, sykler og går. Vi vil også innføre et nasjonalt månedskort for 499 kroner i måneden som gjør det mulig å reise med all kollektivtransport i hele Norge, slik man har innført i Tyskland.

Hva er en byvekstavtale?

  • En byvekstavtale skal legge til rette for at veksten i persontransport i byene ikke fører til vekst i personbiltrafikken. Avtalen vil utløse et stort pengebeløp som sikrer utbygging av kollektivtilbudet, og vil forbedre situasjonen innenfor veitrafikk, støy og forurensing, samt bidra til mer menneskevennlig byutvikling i kommunen vår.
  • Kommunene i Buskerudbyen (Drammen, Øvre Eiker, Lier, Kongsberg) og Buskerud Fylkeskommune ønsker å inngå en byvekstavtale avtale med Staten. I 2021 sendte kommunene og Fylkeskommunen inn en ny søknad om byvekstavtale til myndighetene. De har bedt om å få 2,5 milliarder kroner fra staten til satsing på kollektiv, sykkel og gange. De bidrar selv med like mye, slik at den totale pakken blir på litt over 5 milliarder kroner.
  • 5 milliarder kroner helt nødvendige midler for å forbedre situasjonen innenfor veitrafikk, støy og forurensing og mer menneskevennlig byutvikling i kommunen vår.
  • Nullvekstmålet: klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres, blant annet ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange. Et avgjørende kriterium for å få en byvekstavtale, er at regionen kan vise til nullvekst i biltrafikken.
  • Følgende virkemidler har stor betydning for å oppnå nullvekstmålet: Bompenger/vegprising, kompakt byutvikling og fortetting, økte parkeringsavgifter og redusert tilgjengelighet til parkeringsplasser, bedre kollektivtilbud, gang- og sykkelanlegg og redusert vegkapasitet/konkurransekraft for bilen (Konklusjon i flere byutredninger, utført av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet m.fl.).

Historikk og veien videre

  • Forrige forslag til byvekstavtale for Buskerudbyen ble stemt ned i 2019 av et knapt flertall i Nedre Eiker kommunestyre, og ble skrinlagt. Arbeiderpartiet, Høyre, FrP, Sp og Rødt i Drammen er imot bruk av bompenger.
  • Regjeringen vil ikke starte forhandlinger om en byvekstavtale nå. Samferdselsministeren viser til at det er for mye usikkerhet rundt hvor mange som vil jobbe hjemmefra, noe man i søknaden la til grunn for å si at man vil nå nullvekstmålet uten bompenger.
  • Flertallet i Buskerudbyen vil ikke innføre bompenger, noe alle andre byregioner med byvekstavtale har, og statsråden har vært tydelig på at det er lite sannsynlig at Buskerudbyen vil få en slik avtale uten bompenger.
  • MDG mener derfor at vi nå må gå inn for bompenger, slik at vi kan få på plass en byvekstavtale til nytte for innbyggerne og kommunen vår.