Fotocredit: Astrup & Hellem AS / Grindaker AS (red.anm: vår tekst lagt oppå bildet)

Er det slik vi vil ha det?

En av våre viktigste kamper framover blir å stoppe den sinnsyke utbygningen av monstercontainerhavn på Holmen. Les mer om hvorfor her…

8. juli, 2018

I helga som gikk kunne vi lese i Dagsavisen Fremtiden om at miljøorganisasjonen Neptune Network anmeldte Drammen Havn for miljøkriminalitet (og at den ble henlagt uten at Neptune fikk mulighet til å klage!). Organisasjonen har dokumentert med flere videoer at de har funnet store mengder plasttråder i ulike farger som har flytt opp til overflaten fra steinmasse. Steinmassen er sprengningmasse fra tunneler, som Drammen Havn bruker som utfylling.

Dagen før kunne vi lese i samme avis at Drammen Havn har fortsatt å motta masse som entreprenøren T. Engene tidligere har blitt nektet å levere til havna i Moss. Drammen Havn, Moss Havn og entreprenøren har tidligere blitt anmeldt og ilagt bøter (som de har vedtatt) for dette.

Blant det mest sjokkerende i Dagsavisens sak er sitatet fra T.Engene:

«T. Engenes advokat:– Boten T. Engene fikk i forbindelse med disse tre leveransene til Drammen havn er akseptert for å få ro rundt saken, men det er ingen erkjennelse av straffansvar, sier han.
Spørsmål: Hvorfor vil de ikke erkjenne det?
Advokaten: – De mener de ikke har gjort noe straffbart i leveranser til Drammen havn. Men opinionen er blitt mer opptatt av dette med plast i sjøen etter funn av plast i hval og så videre. (vår utheving)
Spørsmål: Som en som legger masser med plast i i sjøen, ser man det ikke som et problem at dyr kan spise det?
Advokaten: – Jo, og framtida vil det trolig ikke bli lov å levere masser fra tunneler, hvis man ser hvilken oppmerksomhet dette har fått i samfunnet. (vår utheving)

Dette er altså entreprenøren som Drammen Havn synes det er OK å motta spreningsmasse proppfull med plastbiter fra – som skal dumpes rett ut i sjøen for å oppfylle havnas våte containerdrøm.

Vi var tusener som gikk langs strendene i mai på Strandryddedagen og plukket opp de samme, fargerike plasttrådene. Nå skal de altså dumpes rett ut i havet igjen. Og ingen ser ut til å stoppe det.

Får havna det som de vil, skal Holmen utvides med 327.552 kvadratmeter, eller 47 fotballbaner om du vil. Det skal økes fra 60 000 til 130 000 containere. Antall kjøretøy inn-ut daglig økes fra 2 000 til 5 000. Antall vognlast (bil til tog/bil) går fra 0 til 150.000. (Eksempler hentet fra de utrettelige heltene i Tangen Vel)

Hvem må blø for dette?

  • Psykiatrisk avdeling på det nye sykehuset og beboerne på Tangen Vel kan havne aller lengst inn i støysonen, helt inn mot rød sone iflg rapporten fra Asplan Viak. Pasienter som har behov for rolige omgivelser, og helt vanlige, ikke-rike drammensere må altså ta støy-støyten.
  • Lufta i byen er allerede dårlig og nå blir den enda dårligere. Det sier seg selv at en dobling av antall kjøretøy vil forverre lufta, men containerskipene som skal inn og ut er verdt en nærmere titt. I følge forskning fra DNV GL slipper ett contaunerskip ut
    • Like mye SOx som om lag 100 millioner biler
    • Like mye NOx som om lag 3 millioner biler
    • Like mye CO₂ som om lag 56 000 biler
  • Den flotte fjordutsikten blir fullstendig ødelagt. Illustrasjonen til saken vår, som er laget av Astrup & Hellem AS / Grindaker AS (vedlegg til saksdokumentene til formannskapet 20. mars), viser hvordan det vil se ut fra Strøtvet med maksimal utfylling. Klikk her for å laste ned tilsvarende bilder sett fra andre sider av byen. 

En hel by må altså blø for at utenlandske aktører skal få berike seg. (Og nei, Drammen Kommune får heller ikke glede av dette, siden overskuddet til havna er marginalt ifht virksomhetens størrelse, og ikke kan tilbakeføres til oss skattebetalere i kommunen.)

Hvorfor? Hvorfor skal vi ha en så enorm havn midt i Drammen, når alle andre byer bygger ned havnene sine, arealeffektiviserer og tilbakefører områdene til innbyggervennlige formål? (Se til Oslo!) Hvorfor, Høyre og Arbeiderpartiet, gjør dere ingenting?

Vi i Miljøpartiet de Grønne lover å jobbe hvert ledige sekund for å stoppe denne galskapen, men vi ser at opprøret må komme fra grasrota dersom vi skal kunne velte dette monsterprosjektet. Vi klarte det i 2006 og vi kan klare det igjen. Stå sammen med oss i kampen mot raseringen av Drammen!