Personvern er viktig for Miljøpartiet De Grønne. Vi har et eget kapittel i partiprogrammet om digitale rettigheter, og når du deltar i og bidrar til partiets arbeid tar vi dine personopplysninger på alvor. Dersom du har spørsmål om personvern hos MDG kan du sende en e-post til personvern@mdg.no.

Som parti er vi underlagt personopplysningsloven, partiloven og partilovforskriften.

Personopplysningsloven inneholder regler om hvordan personopplysninger som samles inn vil bli behandlet, herunder hvordan de sikres, hvem som har tilgang og om de kan utleveres til andre eksternt. Partiloven og partilovforskriften stiller særskilte krav til oppbevaring av informasjon, og visse tilfeller offentliggjøring av informasjon om bidrag som er blitt gitt til partiet (gaver).

Medlemsregister

Tilgang til hele medlemsregisteret har ansatte i det sentrale sekretariatet. Tilgangen til registeret er hierarkisk oppbygd. Det vil si at for eksempel tillitsvalgte på fylkesnivå kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget fylkeslag, mens tillitsvalgte på lokalt nivå kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget lokallag. De Grønnes medlemslister er konfidensielle og skal aldri utleveres til andre enn de som har fått tilgang gjennom sitt verv eller engasjement i organisasjonen. De som ønsker innsyn i personopplysninger som er lagret om dem, kan sende en e-post til medlem@mdg.no.

Utmelding sendes til medlem@mdg.no.

Støttespillerdatabase

Miljøpartiet de Grønne benytter den amerikanske plattformen NationBuilder som database over frivillige, støttespillere og andre interesserte. Disse dataene lagres på en server i USA som er beskyttet av personvernsamarbeidet Privacy Shield. NationBuilder har forpliktet seg å overholde standardene satt av det europeiske regelverket GDPR.

I NationBuilder sammenstilles følgende informasjon der den foreligger:

Abonnement JA/NEI på nyhetsbrev, donasjonshistorikk, signerte underskriftskampanjer, hvorvidt en person er folkevalgt eller listekandidat eller tillitsvalgt i MDG, status som frivillig, samt hvilke oppgaver en person har sagt at hen ønsker å bidra med, eller andre egenoppgitte opplysninger via skjema på nett. Vi bruker denne informasjonen til å sørge for at hver enkelt støttespiller får relevant informasjon om vår politikk. Informasjonen brukes også for å hjelpe hver enkelt med å finne måter vedkommende kan bidra i partiet på. Informasjonen er kun tilgjengelig for enkelte ansatte i partiets administrasjon og ditt nærmeste fylkes- og lokallag.

Informasjonen du gir oss vil bli lagret i støttespillerdatabasen vår så lenge du fortsatt har tilknytning til partiet eller frem til du ber oss om å slette opplysningene. Vi ber de som har meldt seg som aktive støttespillere om å fornye sin status som aktiv innen 12 måneder etter neste valg. Les mer om våre sletterutiner for støttespillere her.

Nyhetsbrev

Ved å være medlem eller aktivt melde deg på vårt nyhetsbrev vil vi sende deg informasjon om partiets virksomhet. Vi ber om din kontaktinformasjon når du melder deg på nyhetsbrevet for at vi skal kunne sende deg nyhetsbrev som er tilpasset hvor i landet du bor. Vi vil ikke gjøre din adresse kjent for andre abonnenter på e-postlisten eller selge den til en tredjepart.

Bidrag til partiet

Bidrag og gaver til partiet lagres i støttespillerdatabasen og giverdatabasen vår Solidus. Denne informasjonen er kun tilgjengelig for økonomiavdelingen i partiet.

Miljøpartiet De Grønne er pliktige etter loven til å lagre informasjon om beløp, navn og adresse til bidragsytere som gir gaver i form av penger eller rabatterte tjenester i minst 5 år. For å holde kontakt med bidragsytere lagrer vi også telefonnummer og e-post i de tilfeller hvor dette er oppgitt. I valgår vil mottatte bidrag som i sum overstiger kr 10.000,- bli offentliggjort på SSB sine nettsider. I mellomvalgsår er terskelen for offentligjøring 35.000 kroner. Dette kravet er satt for å sikre allmennheten innsyn i finansieringen av de politiske partiene. Dersom du ikke lenger ønsker å være registrert i støttespillerdatabasen, er vi fortsatt lovpålagte å beholde informasjon om dine bidrag.

Sletterutiner for støttespillere

Senest 12 måneder etter hvert valg vil det bli sendt ut en e-post til alle registrerte i støttespillerdatabasen om at vi har informasjon om den. De vil få muligheten til å samtykke til at vi kan beholde all eller deler av opplysningene deres frem til neste valg. Dersom de ikke samtykker til dette vil alle opplysninger vi har om den registrerte i støttespillerdatabasen slettes. Dette gjelder ikke de som fortsatt er ansatte, har verv eller har andre aktive roller i partiet.

Som en registrert i støttespillerdatabasen vår kan du til enhver tid utøve dine rettigheter. Du kan lese mer om dine rettigheter på Datatilsynet sine sider.

Dine rettigheter som registrert

Dersom du har spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger kan du sende en e-post til personvern@mdg.no. Du har krav på at vi innfrir dine rettigheter uten unødige opphold og senest innen 30 dager.

Rett til innsyn
Du har rett til innsyn på om vi behandler opplysninger om deg, og dersom dette er tilfellet har du rett til innsyn i hvilke opplysninger vi behandler og hvordan vi behandler dem.

Du kan lese mer om retten til innsyn på Datatilsynet sine sider.

Rett til retting
Du har rett til at vi retter feil i opplysninger vi har om deg.

Du kan lese mer om retten til retting på Datatilsynet sine sider.

Rett til sletting (rett til å bli glemt)
I visse situasjoner kan du kreve at vi sletter opplysninger vi har lagret om deg.

Du kan lese mer om når du har rett til sletting på Datatilsynet sine sider.

Rett til begrensing
I noen situasjoner har du rett til å be oss om å begrense behandlingen av personopplysninger om deg.

Du kan lese mer om når du har rett til å be om begrenset behandling på Datatilsynet side sider.

Rett til dataportabilitet
Du har retten til å få utlevert opplysningene vi har om deg og gjenbruke disse hos andre systemer og tjenester. Denne retten gjelder kun hvis opplysningene er samlet inn basert på samtykke eller kontrakt.

Du kan lese mer om retten til dataportabilitet på Datatilsynet sine sider.

Rett til å klage
Dersom du mener at vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven har du rett til å klage. Du kan ta kontakt med oss ved å sende en e-post til personverndg.no. Du kan også klage til tilsynsmyndigheten, som er Datatilsynet.

På MDG.no brukes Google Analytics for å føre statistikk over bruken av vårt nettsted. Det samles inn informasjon om hvordan brukere navigerer, hvilket område brukere er fra, på hvilke tidspunkt brukeren besøker sidene våre, hvilket operativsystem og hvilken nettleser som benyttes. Informasjonen som samles inn kan ikke spores tilbake til brukeren og blir kun benyttet av MDG.no for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre.